De mi az a mikrobiom?

Egyedi, akár az ujjlenyomatod. Felelős az allergiádért, gyulladásos bélbetegségekért, Alczheimerért. Ideje új fogalmat tanulnod!

De mi az a mikrobiom?

Te hallottad, már ezt a szót, hogy mikrobiom? Pedig jelentős dolgot takar, ami láthatatlanul felel a legfontosabb dologért az életben: az egészségedért. Elképesztő számokat és információkat hoztunk neked. Olvass tovább, megéri!

2013-ban 10 évvel az emberi génállomány feltérképezése után elkészült a széklet genetikai térképe is, ami tükrözi a bél mikrobiom összetételét.

A mikrobiom több billió mikroorganizmusból áll, amihez több mint 6000 faj tartozik. Ezek génállománya 150x több, mint az emberi gének száma.

A tömege 2kg is lehet.

A mikrobiom 30%-ka nagy hasonlóságot mutat az emberek/rasszok között, a 70% viszont egyedi, ránk és szűkebb környezetünkre jellemző. Vagyis abszolút sajátságos azonosítónk.

Ha károsodik a mikrobiom:

  • megváltozik a bakteriális ökoszisztéma,
  • felborul az egyensúly,

akkor zavart szenved a bélfal védő funkciója és bejuthatnak a bélfalon keresztül a szervezetbe olyan anyagok, melyek normál esetben nem kerülnének a vérbe. A szervezet erre gyulladásos választ ad. Ennek erőssége, időtartama, helye határozza meg többek között a megjelenő klinikai tüneteket. (mint pl. hasmenés, ekcéma, izületi gyulladások)

A tudományos vizsgálatok szerint több betegség kialakulásában szerepe van a mikrobiom károsodásának. Ilyenek lehetnek az allergiák, az elhízás, az anyagcsere betegségek, a depresszió, akár a Parkinson-kór vagy az Alczheimer-kór is, illetve a gyulladásos bélbetegségek, irritábilis bélbetegség.

Mitől károsodhat a mikrobiom?

  • egyes gyógyszerek használata,
  • ételfertőzések,
  • erős szokatlan fűszerek,
  • stressz,
  • versenysport.

Sokan nem tudják, hogy az antibiotikumok mellett számos gyógyszer van, ami szintén károsítja a mikrobiomot. Ilyenek a non szteroid gyulladáscsökkentők, savcsökkentők, egyes vércukorcsökkentők.

Hogyan tudunk javítani a mikrobiom állapotán?

Ehhez mindenképpen életmódváltás szükséges. Az étkezés tekintetében az egészséges táplálkozás alapelveit kell alkalmazni. Fontos továbbá naponta 1 óra testmozgás, az alkohol, dohányzás elhagyása, az elegendő alvás (éjfél előtti 1-1,5 órás alvás szinte nélkülözhetetlen lenne valójában).

Ezek mellett meghatározó lehet jótékony baktériumokat tartalmazó megfelelő készítmény használata. Helytelen étkezés és antibiotikumok szedése esetén csökkenhet a belekben élő hasznos baktériumok mennyisége, sérülhet a működésük. Ilyen élethelyzetekre ajánljuk a ProGastro készítményeit.

Vissza

Vigyázunk egészségedre

A tested egyszerre lehet kikezdhetetlen pajzsod vagy titkos gyenge pontod. A világ amelyben élünk, az élet, amelyet választunk nem mindig szolgálja egészségünk.
A ProGastro érti ezt. Mi alapjaiban támogatjuk szervezetedet minden nap.

Facebook
Instagram
YouTube
Hírlevél
LinkedIn
Orvos válaszol