Közzétéve:

A D-vitamin az új C-vitamin?

A szervezetben olyan sok feladatban vesz részt a D-vitamin, annyi folyamatban kulcsfontosságú a jelenléte, hogy már-már szupererőt tulajdoníthatunk neki. Ne becsüld hát alá fontosságát te sem! Írásunkból megtudhatod, hogy őrizheted meg egészséges D-vitamin-szinted, ami kiemelt fontosságú az ősz beköszöntével, a tél közeledtével. Lássuk!

Hogyan juthatunk D-vitaminhoz?

A D-vitamin valójában nem vitamin, hanem a szervezetünk egyik legősibb hormonjának előanyaga, mely elengedhetetlen egészségünk megőrzéséhez. A táplálékkal (halak, tojássárgája) bejutott előanyagokból a napfény UVB-sugárzásának hatására  D₃-provitamin, majd D₃-vitamin képződik. Tavasztól őszig, ha napi 20-30 percig napfény éri az arcot és a fedetlen végtagokat, az elegendő a megfelelő D-vitamin-képződéshez. A bőr sok D-vitamint képes termelni, azonban ősztől tavaszig a napsütéses órák száma Magyarországon nem elég a szükséges D-vitamin-képződéséhez. Ez magyarázza, hogy a tavasz elejére hazánkban a lakosság 95%-ka D-vitamin-hiányos.

Fontos tudni, hogy a szoláriumok UVA-sugárzásának hatására nem termelődik a bőrben D-vitamin.

D-vitamin-tartalmú ételek:

• hal (angolna, csuka, harcsa, hering, lazac, pisztráng, ponty, sügér, tonhal)

• gomba (különösen a vargányagomba)

• kakaóbab

• tejtermékek

• tojássárgája

• máj

Vannak ételek, melyeknek magasabb a D-vitamin tartalma, azonban ezekből nagyon sokat kellene enni, hogy fedezzék a napi szükséges mennyiséget, (pl. 30 tojást). Vagyis a D- vitamin-ellátottság nem étkezési kérdés. A D vitamin-hiány megelőzésére tavasztól őszig D-vitamin-pótlásra van szükség.

Túladagolható a D vitamin?

A D-vitamin dózisa felnőttek esetében 1000-2000 NE a hiányállapot elkerüléséhez D-vitamin-hiány esetén ennél többre van szükség. Túladagolás akkor alakulhat ki, ha több hónapig napi 10 000 NE mennyiséget viszünk be.

Miért olyan fontos a szervezet számára a D-vitamin?
Mert hozzájárul:

– az egészséges izomműködéshez

– az egészséges csontozat fenntartásához,

– a normál fogazat megőrzéséhez

– az immunrendszer normál működéséhez,

– a kálcium és a foszfor felszívódásához és hasznosulásához,

– a vér normál kálciumszintjének fenntartásához,

– továbbá szerepet játszik a sejtosztódásban is.