Közzétéve:

A D-vitamin az új C-vitamin?

A szervezetben olyan sok feladatban vesz részt a D-vitamin, annyi folyamatban kulcsfontosságú a jelenléte, hogy már-már szupererőt tulajdoníthatunk neki. Ne becsüld hát alá fontosságát te sem! Írásunkból megtudhatod, hogy őrizheted meg egészséges D-vitamin-szinted, ami kiemelt fontosságú az ősz beköszöntével, a tél közeledtével. Lássuk!

Hogyan
juthatunk D-vitaminhoz?

A D-vitamin valójában nem vitamin, hanem a
szervezetünk egyik legősibb hormonjának előanyaga, mely elengedhetetlen
egészségünk megőrzéséhez. A táplálékkal (halak, tojássárgája) bejutott
előanyagokból a napfény UVB-sugárzásának hatására  D₃-provitamin, majd D₃-vitamin képződik.
Tavasztól őszig, ha napi 20-30 percig napfény éri az arcot és a fedetlen
végtagokat, az elegendő a megfelelő D-vitamin-képződéshez. A bőr sok D-vitamint
képes termelni, azonban ősztől tavaszig a napsütéses órák száma Magyarországon
nem elég a szükséges D-vitamin-képződéséhez. Ez magyarázza, hogy a tavasz
elejére hazánkban a lakosság 95%-ka D-vitamin-hiányos.

Fontos
tudni, hogy a szoláriumok UVA-sugárzásának hatására nem termelődik a bőrben
D-vitamin.

D-vitamin-tartalmú
ételek:

• hal (angolna, csuka, harcsa, hering, lazac,
pisztráng, ponty, sügér, tonhal)

• gomba (különösen a vargányagomba)

• kakaóbab

• tejtermékek

• tojássárgája

• máj

Vannak ételek, melyeknek magasabb a D-vitamin
tartalma, azonban ezekből nagyon sokat kellene enni, hogy fedezzék a napi
szükséges mennyiséget, (pl. 30 tojást). Vagyis a D- vitamin-ellátottság nem
étkezési kérdés. A D vitamin-hiány megelőzésére tavasztól őszig D-vitamin-pótlásra
van szükség.

Túladagolható
a D vitamin?

A D-vitamin dózisa felnőttek esetében
1000-2000 NE a hiányállapot elkerüléséhez D-vitamin-hiány esetén ennél többre
van szükség. Túladagolás akkor alakulhat ki, ha több hónapig napi 10 000 NE
mennyiséget viszünk be.

Miért
olyan fontos a szervezet számára a D-vitamin?
Mert hozzájárul:

– az egészséges izomműködéshez

– az egészséges csontozat fenntartásához,

– a normál fogazat megőrzéséhez

– az immunrendszer normál működéséhez,

– a kálcium és a foszfor felszívódásához és
hasznosulásához,

– a vér normál kálciumszintjének
fenntartásához,

– továbbá szerepet játszik a sejtosztódásban
is.